Rolki kierunkowe i prowadzące to niewielkie elementy, które wchodzą w skład układu rozrządu. Są to w rzeczywistości łożyska z grubościennym pierścieniem zewnętrznym.
Rolki posiadają grubościenny pierścień zewnętrzny, który umożliwia przenoszenie dużych obciążeń udarowych i jednocześnie zmniejsza naprężenia wywoływane odkształcaniem i zginaniem.
Powierzchnia bieżna pierścienia zewnętrznego zwykle jest wypukła, co korzystnie wpływa na współosiowość kątową względem toru jazdy. Rolki prowadzące oraz kierunkowe różnią się między sobą rozmiarami i nie są jednakowe dla wszystkich modeli samochodów.
Obok napinaczy to właśnie rolki odpowiadają za prawidłowy naciąg paska, bądź łańcucha rozrządu. Wszystkie elementy rozrządu muszą ze sobą idealnie współpracować, aby możliwa była prawidłowa praca całego układu. Dlatego bardzo istotny jest dobór odpowiednich rolek. Zakup nieoryginalnych, pochodzących od nieznanych firm elementów rozrządu może skutkować zerwaniem paska rozrządu, a to może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.