Sprzęgło to mechanizm, który wykorzystuje się w budowie urządzeń i maszyn, w których zachodzi potrzeba przekazywania momentu obrotowego pomiędzy dwoma niezależnie obracającymi się wałami. W przypadku sprzęgieł stosowanych w samochodach, jednym z tych wałów jest skrzynia biegów, a drugim silnik.
Sprzęgło składa się z trzech elementarnych części: tarczy (eliminuje szarpanie w trakcie ruszania samochodem z miejsca), docisku (odpowiada za właściwe dociskanie tarczy do koła zamachowego) i łożyska (naciska na sprężyny docisku, co skutkuje odsunięciem tarczy dociskowej od tarczy sprzęgłowej). Układ sprzęgła łączy się z silnikiem za pomocą koła zamachowego, którego główną rolą jest przekazanie napędu wału korbowego na sprzęgło.
Przesuwna tarcza dociskowa jest odsuwana od napędzanej tarczy sprzęgłowej osadzonej na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Zmniejsza się nacisk na tarczy sprzęgła i znika siła tarcia. Tarcza sprzęgła i dalsze elementy układu napędowego mogą wówczas wirować niezależnie od wału korbowego silnika. W momencie puszczenia sprzęgła, tarcza dociskowa z powrotem dosuwana jest do tarczy sprzęgłowej i zaczyna wirować razem z nią, zgodnie z prędkością obrotową wału korbowego jednostki napędowej.
W przypadku stosunkowo powszechnych objawów w postaci szarpania sprzęgła jednym z głównych powodów może być niewłaściwa praca układu sterowania sprzęgłem. Sprzęgło samochodowe może cierpieć z wielu powodów. Do najczęstszych przyczyn awarii sprzęgła należą:
Trwałość sprzęgła plasuje się na ok 100 000 kilometrów, jednak jest to odległość przybliżona – zależy to od wielu czynników, m.in. od modelu i warunków eksploatacji. Prócz umiejętności obchodzenia się z silnikiem i układem napędowym, ważny jest także tryb użytkowania – przykładowo, jazda po mieście o wiele bardziej obciąża sprzęgło niż jazda w trasie. W przypadku uszkodzenia, bądź wyeksploatowania sprzęgła, naturalnym rozwiązaniem jest wymiana całego mechanizmu. Montaż kompletnego zestawu sprzęgła to gwarancja jakości i trwałości.