Kup część
Wybierz swój samochód
Marka
Model
Typ
Jesteś tutaj:

Pasek rozrządu

Sprawdź co wiesz o pasku rozrządu

Układ rozrządu w każdym silniku pełni kluczową rolę i między innymi dlatego wymaga regularnego serwisowania. Nawet najmniejsze awarie zakłócają prawidłową pracę silnika i mogą być przyczyną poważnych oraz niezwykle kosztownych uszkodzeń.

Co to jest pasek rozrządu?

Zapewne większość użytkowników nie ma nawet pojęcia o obecności paska rozrządu w samochodzie, gdyż pracuje on bardzo cicho. Pasek składa się z warstwy elastycznej, pod którą znajduje się gruba na ok. 15 do 20 milimetrów warstwa włókna szklanego. Zewnętrzne strony paska rozrządy wyłożone są bardzo wytrzymałą mieszanką gumową. Nad zębami paska rozrządu umieszczona jest natomiast nylonowa tkanina.

Istotne funkcje paska

Pasek rozrządu odpowiada przede wszystkim za przekazanie momentu napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu. Pasek niestety ma określoną żywotność, wymienia się go co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Element ten musi być wymieniony natychmiast, gdy z silnika wycieka olej. Zaoliwiony pasek rozrządu może bowiem przeskoczyć, co oznacza pewną awarię każdej jednostki napędowej.

Przebieg auta, a trwałość paska rozrządu

W celu ograniczenia ryzyka zerwania paska rozrządu sugeruje się wymienić go przed przekroczeniem bariery 100 tys. kilometrów, ewentualnie nie rzadziej niż raz na 7 lat. Producenci bowiem właśnie taki przebieg podają jako graniczny limit trwałości paska. Oczywiście nie jest to regułą, bo w przypadku niektórych samochodów producenci zalecają wymianę paska rozrządu dopiero po 120 tys. km przebiegu.

Uwaga: decydując się na zakup używanego samochodu należy pamiętać, by nie sugerować się przebiegiem samochodu, a kondycją paska rozrządu – część gumowa paska często ulega procesowi parcenia, co można zauważyć gołym okiem. Czy to istotne? Tak, konsekwencją takiego zjawiska są bowiem pęknięcia zębów paska rozrządu, co może doprowadzić do przeskoczenia paska i zmiany pracy całego układu.

Czym grozi bagatelizowanie wymiany paska rozrządu?

Zerwanie paska rozrządu może spowodować w silniku tak duże spustoszenia, że jego naprawa często okazuje się nieopłacalna. Warto zadbać o ten element, który paradoksalnie jest stosunkowo niedrogi. Zaleca się także uwzględnić wymianę rolek prowadzących, rolki napinacza i w niektórych przypadkach pompy wody. Wymienione elementy producenci zalecają wymieniać wraz z paskiem niezależnie od stanu technicznego. Okazuje się, że to naprawdę niewiele w porównaniu z wydatkami i problemami mogącymi się pojawić w przypadku zerwania paska.


Obsługujemy płatności
Obsługujemy płatności
Copyright © 2009-2018 NoweCzesci.pl