Układ kierowniczy w samochodzie to zespół mechanizmów umożliwiających odpowiednie kierowanie pojazdem, czyli innymi słowy utrzymywanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę zgodnie z wolą kierowcy.
Końcówki drążków kierowniczych są częściami układu kierowniczego samochodu. Zależnie od rodzaju układu można spotkać się z wewnętrznymi i zewnętrznymi końcówkami drążków – w układzie z drążkiem środkowym lub tylko zewnętrzne końcówki drążków w układzie z przekładnią listwową.
Końcówka drążka kierowniczego to część układu kierowniczego, której zadaniem jest łączenie drążka kierowniczego ze zwrotnicą koła, i tym samym skręcanie koła. Podzespół ten ma więc bardzo istotny wpływ na prawidłowe zachowanie kierownicy samochodowej, a co za tym idzie i na bezpieczeństwo na drodze.
W końcówkach drążków kierowniczych, z uwagi na ich kształt, po pewnym czasie użytkowania pojawiają się naturalne luzy, utrudniające utrzymanie prostolinijnego toru jazdy. Problem w tym, że luzy mają tendencję do ciągłego poszerzania się. Gdy osiągną dużą wartość, końcówka może się rozdzielić na dwie części i samochód przestanie reagować na ruchy kierownicy.